När det kommer till inköpsstrategier finns ingen universal strategi som passar alla. Beroende på hur viktigt inköpet är för din verksamhet och hur leverantörsmarknaden ser ut, bör olika strategier användas. Den vanligaste modellen inom inköpsarbete är Kraljics matris som kartlägger just dessa strategier.
En artikel med hög vinstpåverkan är kritisk för en verksamhets förmåga att generera vinst. Det innebär oftast att den har en stora kostnadsmassa eller har ett direkt inflytande över slutprodukten till kund. Till exempel är däck en sådan artikel för ett biltillverkare, till skillnad från kaffemaskinen.
En hög risk på leverantörsmarknaden innebär ofta att det finns få spelare med i matchen eller att artikeln är svårtillgänglig. Om artikeln produceras och säljs inom Europa är risken betydligt lägre än om den produceras i ett utvecklingsland långt bort och fraktas till Europa för försäljning. Risker som politiska, ekonomiska, leverans och råmaterialstillgång är alla betydande för hur stor risken är på leverantörsmarknaden. En vanlig korrelans till risken är antalet aktörer på marknaden, industrirobotar har en relativt komplex marknad jämfört med markeringspennor, och har därför färre aktörer.
Om en produkt eller tjänst har både hög vinstpåverkan och hög risk på leverantörsmarknaden, finns en möjlighet att konkurrensutsätta de få leverantörer som finns och pressa priserna tack vare den stora kostnadsmassan. Samtidigt är man starkt beroende till leverantören då det innebär det en hög risk att förlora samarbetet. I denna situation är det mest fördelaktigt att skapa långvariga och stabila relationer och arbeta som ett team framåt. Öppenhet är en viktig faktor samt att inkludera leverantören tidigt i produktutveckling eller arbeta gemensamt i projekt för att skapa win-win situationer. Det kan även vara värt att undersöka om artikeln bör produceras internt i stället för att köpas in.
Hävstångsartiklar har en hög vinstpåverkan men en låg riskfaktor på leverantörsmarknaden och köparen har därför maktpositionen i relationen. Traditionellt utnyttjas denna position för att sänka priserna och öka avkastningen men man kan även se hur avancerade företag använder makten för att pressa sina leverantörer till innovation. Leverantörer av dessa artiklar kan enkelt bytas ut eftersom deras utbud är ungefär detsamma. Den enda begränsningen för köparen är att överspela sin hand och pressa en leverantör med låg vinstmarginal till konkurs.
Om vinstenpåverkan är låg och risken på leverantörsmarknaden är hög, handlar det inköpet oftast om artiklar som köps in i låg volym eller till lågt pris, men som fortfarande är viktiga för verksamheten. Det finns ingen anledning att konkurrensutsätta dessa artiklar eftersom besparingen är minimal och konsekvenserna vid brist är betydande. Strategin är att bygga upp säkerhetslager och skapa backup-planer för att undvika brist. På lång sikt kan man även överväga att omkonstruera produkten för att minimera antalet och utvidgningen av flaskhalsar, eller producera artiklarna själv.
Icke-kritiska artiklar har låg vinstpåverkan på verksamheten och låg risk på leverantörsmarknaden. Ett vanligt exempel på artiklar av detta slag är kontorspapper, något som fyller sin funktion på arbetsplatsen men som inte är kritisk om den uteblir. Marknaden för kontorspapper i Sverige kan dessutom anses relativt enkel. För inköpare bör strategin vara att effektivisera inköpen av icke-kritiska artiklar så mycket som möjligt, till exempel genom att använda automatiserade beställningar på bestämd volym 1 gång i månaden.